Transportul Public, între eșec și performanță

Problema transportului public din Iași e departe de a fi rezolvată. Iar când spun asta, mă bazez pe cifre. Să comparăm două orașe mari: Iași și Cluj. Două administrații diferite, două viziuni diferite.

ZERO lei a atras Iașul, în 2019, din fonduri nerambursabile pentru investiții în transportul public, în timp ce Clujul a atras 122.409.742 de lei.

Modul în care administrațiile conduse de Boc și Chirica au abordat, în ultimii patru ani, problema transportului în comun arată că drumurile, în viziunea celor doi, sunt diametral opuse.

Pe scurt, Clujul își modernizează transportul public din fonduri europene, în vreme ce la Iași Mihai Chirica alege să se împrumute, îndatorându-i pe ieșeni. Numai anul trecut, Primăria Iași a plătit rate și comisioane în valoare de 9.266.000 lei.

Care este viziunea edilului Boc pentru Cluj-Napoca? 201.820.417,31 lei din fonduri nerambursabile, 0 lei împrumuturi.

Cum arată administrația Chirica și viziunea sa pentru municipiul Iași? 0 euro din fonduri nerambursabile, 15.000.000 euro din împrumuturi.

Dacă în 2019, Clujul nu a avut de achitat niciun ban pentru credite și comisioane aferente împrumuturilor, Iașul nostru a plătit aproape 2.5 milioane de lei aferent creditului de 15.000.000 de euro.

La începutul mandatelor de primar, în 2016, Emil Boc și Mihai Chirica plecau de pe aceeași poziție, dar rezultatele de astăzi arată că între cele două adminsitrații există o diferență izbitoare.

În 2016, Clujul nu a accesat niciun ban din fonduri externe nerambursabile. În 2017, suma a fost, de asemenea, neglijabilă – 90.006 lei. Au urmat apoi proiecte aprobate la Uniunea Europeană și la alte organisme financiare care asigură astfel de programe, iar Clujul a început să-și rezolve problemele cu banii europeni: 79.320.668 lei în 2018 și 122.409.742 lei în 2019. În total, din 2016 până în 2019, Clujul a accesat fonduri externe nerambursabile, destinate finanțării transportului în comun, în valoare de 201.820.417,31 lei.

În paralel, la Iași, în 2016, Primăria a ales varianta unui împrumut de 15.000.000 de euro, în 2017 a pierdut finanțarea de la Ministerul Mediului pentru modernizarea transportului în comun din cauza unei documentații neconforme, astfel că proiectul a fost declarat neeligibil.

După patru ani de administrație liberală, Compania de Transport Public Cluj-Napoca are în dotare 41 autobuze electrice, dintre care 11 au fost achiziționate prin fonduri elvețiene și 30 prin fonduri europene. În total, flota companiei de transport numără: 252 de autobuze, 41 de autobuze electrice, 87 de troleibuze, 26 de tramvaie și 9 microbuze.

După patru ani de administrație PSD-Chirica, Compania de Transport Public Iași are în flotă 100 de autobuze achiziționate prin credit, 126 de tramvaie (de peste 30 de ani vechime), 140 de autobuze (din care 100 noi, achiziționate prin credit bancar) și 10 microbuze.

#IașulMerităMaiMult!